Piedzīvojumi ar Uzņēmumu reģistra e-pakalpojumiem. Sabojāti nervi vai pastaiga parkā?
Pirms vairākiem gadiem mani piedzīvojumi ar Uzņēmumu reģistra e-pakalpojumiem un tiem sekojošais dusmās tapušais bloga raksts, kuru izlasīja vairāk kā 20 000 cilvēku un pārpublicēja vairāki avoti, beidzās ar stresu vairākiem PR cilvēkiem un kauna traipu e-pakalpojumu veidotājiem un Uzņēmumu reģistram.
Vairākus gadus vēlāk esmu saskāries ar jauniem piedzīvojumiem saistībā ar Uzņēmumu reģistra e-pakalpojumu. Uzreiz teikšu, ka, lai arī gludi negāja un sanāca ieberzties dažos "gļukos", kas apēda pusstundu laika, visi tie, kas sagaida kārtējo nievājošo absurda komēdiju par to, cik sūdīgi viss ir uztaisīts un kādā pakaļā mēs esam, var sagaidīt vilšanos.
UR mājas lapa un pirmais iespaids
Tā kā pa gadiem jau atkal biju aizmirsis pilnīgi visu birokrātiju, kas nepieciešama, lai iesniegtu izmaiņas, devos uz UR mājas lapu.
Labi: Lapa moderna un mobilajām ierīcēm draudzīga.
Lapa glīta, dizains patīkams, minimāls, moderns. Kāds par manu nodokļu naudu ir centies. Izskatās pozitīvi. Ejam tālāk...
Informācijas atrašana UR mājas lapā
Lai arī man vismaz pāris minūtes
blandoties pa apakšsadaļām nepielēca, ka zem "Reģistrē" ir ne tikai
jaunu uzņēmumu, bet arī izmaiņu reģistrācija, līdz rezultātam nonācu. Iespējams, mana vaina. Arī meklētājs uz "statūtu maiņa" atrada nederīgu random informāciju.
Slikti: Dažiem var nepielēkt, ka "Reģistrē" attiecas arī uz izmaiņām.
Ir jāuzlabo: Meklētājs darbojas, bet vāji, un rezultāti ir haotiski. Taču labu meklētāju izveidot ir ļoti grūti, tāpēc daļēji var saprast.
Labi: Ceļš uz vajadzīgo informāciju ir kopumā ērts un saprotams.
Pēc tam, kad ir trāpīts uz pareizās pogas "Reģistrē", tālāk atliek izvēlēties pareizās apakšsadaļas vairākos līmeņos. Manā gadījumā tas bija ļoti ātri un intuitīvi.
Vispirms jāizvēlas uzņēmuma formu, pēc tam vēlamo darbību. Te mēs esam jau nonākuši līdz SIA:
Informācijas izkārtojums un apjoms
Pēc tam, kad ir izvēlēta darbība, ir darbības apraksts soli pa solim 1, 2, 3 utt., ir pievienoti paraugi, kas palīdz.
Labi: Darāmais ir sadalīts soli pa solim ar paskaidrojumiem un info.
Labi: Ir vajadzīgo dokumentu saraksts un paraugi.
Labi: Kontaktinfo ir pieejama un sasniedzama.
Sagatavošanās darbu izpilde
Slikti: Visa dokumentu sagatavošana, maksāšana un pieteikuma formas pildīšana jāveic ar roku un nav e-pakalpojuma sastāvdaļa arī tur, kur juridiski varēja uztaisīt.
Labi: Manuālais risinājums, lai arī neērts un vecmodīgs, ir saprotams un strādā.
Man žēl, ka UR nav spējis ieviest 100% e-pakalpojumu - tādu, kur nebūtu jāpilda riebīgas Word formas (piemēram, KR18 veidlapa) un es varētu spiest - "Sākt" un "Next", "Next", taču esošais risinājums, kur viss darbs jāveic manuāli Wordā un apmaksa apsveicama atsevišķi bankā, vismaz strādā, atšķirībā no tām "automatizācijas šausmām", kuras tika piedāvātas agrāk.
Pateicoties paraugiem un soli-pa-soli informācijai tikt galā ar izmaiņām vai uzņēmuma reģistrāciju nav tik grūti.
- Manuāla maksājumu veikšana internetbankā.
- Formas, šoreiz KR18, pildīšana ar roku Wordā.
- Pārējo dokumentu sagatavošana Wordā.
- Dokumentus var parakstīt ar eID karti un eParakstītājs programmu, kas ir jau pierasts process un pēdējos gados darbojas labi. (Nezināšu teikt par Mac un Linux un par tiem, kas nekad nav lietojuši)
Kopumā nepatīkams process, taču nav arī nekādas nervu bendēšanas.
Pieslēgšanās e-pakalpojumam
Kad visi dokumenti sagatavoti ar rociņu un apmaksa veikta, var ķerties pie bailīgākā - lietot reālo e-pakalpojumu.
Slikti: Nav lielas uzskatāmas pogas, lai mestos iekšā e-pakalpojumā.
Labi: Tiešā saite ved uz pareizo Latvija.lv sadaļu.
Nav tādas lielas, sulīgas pogas - "Iesniegt dokumentus", toties necila saite www.latvija.lv pēdējā apraksta solī aizved tieši uz e-pakalpojuma autentifikāciju pareizajam e-pakalpojumam, aiztaupot maldīšanos pa Latvija.lv portālu. Ļoti labi.
E-pakalpojuma darbība
Labi: Forma ir gana ērta un saprotama.
Nav absolūti nekādas aizķeršanās, izņemot zemāk minētās. Kopumā forma ir saprotama un ērta. Pildi tik ailītes, ielādē vajadzīgos parakstītos dokumentus un spied "Tālāk".
Slikti: Piekrītot sīkdatņu politikai, pazūd visi ievadītie dati.
Sāku pildīt formu, lai atbrīvotu papildus vietu, nolēmu nospiest "Piekrītu" sīkdatņu politikas logam. Protams, visi dati pazuda. Te nevar vainot UR, akmens šoreiz Latvija.lv izstrādātāju dārziņā.
Slikti: Dubults darbs šur un tur.
Diezgan nepatīkami, ka nekur uzskatāmā vietā nav rakstīts, ka e-pakalpojumu gadījumā KR18 formas ailes attiecībā uz nodevu apmaksu NAV jāpilda. Sanāca dubults darbs, jo e-pakalpojumos jāpilda pa jaunu.
Slikti: Maksājumu datus izdodas iesniegt tikai ar desmito piegājienu. Tā ir kļūda, kas jālabo - cerams, ka ne pārāk bieža.
Mēģinot ievadīt maksājuma datus, aptuveni 15 minūtes no vietas nekas neizdevās. Mēģināju gan lielos, gan mazos burtus, savadīju visus obligātos un neobligātos kodus, bet nekā. Dabūju tikai "Integrācijas servisa kļūda".
Neatlaidība atmaksājās un beigu beigās vienā brīdī lodziņš maģiski sāka strādāt ar tiem pašiem datiem.
Labi: 10% atlaide nodevai.
Kopsavilkums
Lietot UR mājas lapu ir patīkami un ērti (vismaz to daļu, kuru izmēģināju). Informāciju kopumā var atrast, un tā pārsvarā ir saprotama.
UR ir veicis lielu darbu un padarījis savu mājas lapu un e-pakalpojumu lietojamu.
Tomēr ir lietas, kuras var uzlabot:
- Piedāvāt apmaksu uzreiz, iztiekot bez manuāla atsevišķa bankas maksājuma.
- Salabot kļūdas ar bankas maksājuma akceptu.
- Uztaisīt sīkdatņu piekrišanas pogu mazāk agresīvu (Latvija.lv kompetence).
- Un protams, ka fantastiski būtu, ja visu lielo KR18 un citas formas varētu aizpildīt e-pakalpojumā ar datu pārbaudi, pat ja e-parakstu būtu jāuzliek manuāli.
Secinājums: pilsoniskā iniciatīva dažreiz strādā. Šoreiz nostrādāja dusmīga lietotāja izraisīts PR skandāls, nākamreiz, kas zina. Jāaug un jāattīstās gan valsts aparātam, gan pilsoņiem pašiem.
Katrā ziņā, ja ir gribēšana, tad ir iespējams uztaisīt arī normāli, ko jau agrāk ir pierādījis CSDD, tagad, šķiet UR pievienojas.
Paldies Uzņēmumu reģistram un visiem cilvēkiem, kas ir bijuši iesaistīti UR mājas lapas un e-pakalpojuma sakārtošanā, ir daudz labāk nekā 2015. gada vasarā. Un, lai arī ir vieta izaugsmei, rezultāts uz doto brīdi priecē.